There was an error in this gadget

Monday, 25 June 2012

ILMU ITU UNTUK DIAMAL, BUKANNYA UNTUK KEPENTINGAN DIRI.

Alhamdulillah, setinggi-tinggi kesyukuran saya ucapkan ke hadrat Allah S.W.T yang menjaga kita Siang dan Malam tanpa rasa jemu. Mudah-mudahan kita tergolong dalam hambaNya yang MuttaQin...

Untuk post kali ini, saya rasa topik kali ni mungkin agak berat untuk dipersoalkan. Tapi apa pon, itu tugas kita untuk saling mengingati apa yang kita terlupa. Jadinya, satu persoalan yang saya nak kemukakan kat sini untuk kawan-kawan renungi, untuk apa sebenarnya kita belajar??? Apa sebabnya masa kita kecik-kecik dulu, Mama Papa kita hantar kita pegi tadika?? lepas habis tadika, kita sambung belajar kat skola rendah dari darjah satu sampai darjah khas atau darjah enam?? habis skola rendah, kita masuk pulak pegi sekolah menengah dari darjah peralihan atau tingkatan 1 sampai tingkatan 5, kemudian Lepas habis " SPM~ SPM~ SPM~ SPRM~~~ " banyak cabang kita boleh pilih samada nak amek Diploma, STAM, Matrik, Asasi, Tingkatan 6 dan seumpanya la.. Nak dipendekkan cerita, Buat apa kita habiskan MASA HIDUP KITA DENGAN BELAJAR??? untuk apa kita buang DUIT MAK BAPAK KITA UNTUK BELAJAR??? APA TUJUAN KITA BELAJAR SEBENARNYA???

adakah sebab kita belajar untuk dapat Ijazah Sarjana ataupun Ph.D semata-mata??? Dalam Al-Quran ada sebut ke yang kita kena belajar sampai peringkat Ph.D bagai tu sume?? ada ke??? dah tu, kalo takde, buat apa kita belajar " tinggi-tinggi, kelapa bali.. " ???? sebab boleh lambung topi klangit bagi tunjukkan yg kita dah habis belajar. macam tu ke caranya??? 

ataupun, kita belajar sebabnya kita nak dapat kerja yang bagus, yang elok, yang selesa dan lain-lain. kalau diikutkan, ade je orang yang belajar tak tinggi mana pown, tapi skunk ni jadi Billionare yang mana satu dunia kenal diorang ni sume. macam Bill Gates, Steve Jobs, Donald Trump. dorang sume tu dulu mana ada pendidikan yg tinggi, Ph.D pon tade, tapi tgok sekarang, Satu dunia kenal diorang.. 

jadinya kat sini, MATLAMAT UTAMA KITA BELAJAR UNTUK APA??? off course la untuk menuntut ilmu kerana Rasulullah S.A.W mengkhabarkan pada kita yang Menuntut Ilmu Itu Fardhu bagi Umat Islam Keseluruhannya. Tidak terKECUALI walau seorang pon. hatta dia itu seorang yang BODOH pun, kena jugak menuntut ilmu. tapi masalahnya, kita tuntut ilmu ni, then kita amalkan tak dalam kehidupan kita ni??? atau kita menuntut ilmu sekadar nak jawab exam je, untuk dapat pointer tinggi, dapat dean list,merepek meraban sume tu la.. macam tu ke??? agaknya kalo itulah yang kita buat, nanti kat Akhirat Allah tanya kat kita " masa hidup atas Dunia, apa yang ko buat?? " tak tercabut lutut nak menjawab soalan cenggitu??? 

jadi saya nak kawan-kawan sume renung kembali, apa sebanya kita menuntut ilmu atas dunia ni. janganlah kita sia-siakan hidup kita dengan buat perkara-perkara lagha. Alangkah ruginya kita habiskan masa usia kita macam tu aje. jadi cukup setakat itu dahulu untuk topik kali ini. Salah dan Silap, Saya memohon banyak-banyak kemaafan. Saya juga manusia biasa yang sering membuat dosa noda, tak pernah lari dari baut salah dan silap. moga kita bertemu lagi... Assalamualaikum....

No comments:

Post a Comment