Wednesday 7 December 2011

Jangan kita Mengumpat Orang Tak Tentu Pasal

Assalamualaikum W.B.T

   Alhamdulillah, segala puji hanya bagi Allah S.W.T Tuhan yang menciptakan selakalian makhluk dan alam, Selawat serta Salam buat Baginda Junjungan Nabi Muhammad S.A.W dan tidak lupa kepada seluruh keluarga baginda, para Sahabat, Alim Ulama serta hamba-hamba Allah sekalian...

    Baiklah, setelah sekian lamanya saya tidak meng'update' saya punye post(sebab tatau nak cite pasal apa)... akhirnya kali ini saya telah dapat satu topik yang agak menarik jugak buat saya serta mungkin buat kawan-kawan sekalian..mudah-mudahan kita bersama-sama mendapat keredhaan dari Allah S.W.T...^_^

   Untuk topik kali ini, saya ingin menceritakan pasal MENGUMPAT, MENGHINA, MENCACI, MENGHERDIK, dan yang sewaktu dengannya la...hurm pada masa kini memang dah biasa dah dengan budaya mengumpat ni sume...even yang menge'post' ni pon ad buat jugak bende-bende macam ni(alamak, kantoi suda),  tapi ape pown, selagimana seseorang itu bergelar MANUSIA(yang membawa maksud LUPA), so saya nak berpesanlah kepada diri saya dan jugak kepada kawan-kawan semua yang sebenarnya mengumpat ni memang satu benda yang tak baik. dah la tak baik, merugikan diri sendiri pulak tu..nak tau x kenapa???? JENG JENG JENG...

   Sebenarnya kan, bila kita ni mengumpat orang, hina, herdik tak tentu pasal ni, sebenarnya KITA DAH BUAT SATU AMAL JARIAH KAT DIORANG. MACAM MANA TU???? DENGAN CARA MEMBERIKAN PAHALA KITA KAT ORANG YANG KITA NGUMPAT TU...KALO PAHALA KITA DAH HABIS, KITA KENE AMBIK DOSA ORANG TU PULAK...hurm sound like "scary + interesting" kat situ bukan???huhu...

   Saya bukannya nak menakutkan kawan-kawan sekalian...tapi tu la, sebagai MANUSIA kenalah saling memperingati antara satu sama lain...nama pon hidup berMASYARAKAT kan..bukannya hidup berSEORANGAN...so, saya harap kawan-kawan cuba renung-renungkan...

Maka sekian sudah post saya buat kali ini..mana-mana pihak yang terasa tu, saya menyusun sepuluh jari memohon ampun dan maaf..saya juga manusia biasa macam anda semua..sekadar untuk berkongsi ilmu bersama kawan-kawan semua...hurm so saya tamatkan saya punye post dengan lafaz kalimah mulia Assalamualaikum W.B.T....jumpa lagi di post yang akan datang k???? ;-) 

  

No comments:

Post a Comment